Pogled v naravo in vpogled vase

9 dni na Poljskem. 14 ur potovanja. 29 ljudi iz 10 držav. 15 ur izgubljeni v nevihti sredi gozda. 12 modric. Izziv tišine in teme. Popolno razumevanje čarobnosti narave. 100+ insektov. Scenarij iz filmske uspešnice ali resnična izkušnja?

Izkustveni trening za mladinske delavce, ki je okrepil naše znanje in izkušnje o skupinski dinamiki, osebnem spoznavanju in krepitvi lastnih kompetenc pri delu s skupino mladih. Preizkusili smo se v delu z vrvmi, karabini, soočili s konflikti, pritiski in se preko tega iskreno povezali. Več o dogodivščini si lahko preberete v prispevku Pogled v naravo in vpogled vase, avtoric Nike Sedmak, Nastje Kikec in Evelin Radulović…

POGLED V NARAVO IN POGLED VASE

Izkušnja je nova, bodi odprt_a. Izkušnja je izziv, pridobi veščine in znanja. Izkušnja je problem, reflektiraj in spoznaj, kaj že deluje. Izkušnja je strašljiva, dihaj, skoncentriraj se in se premakni. Izkušnja je zabavna, deli jo z drugimi.  /  LUCKNER  /  NADLER  /  1997:11

In tu je naša izkušnja, ki si jo želimo deliti z vami: Na postaji je stalo kratkolaso dekle, le nekaj metrov proč pa se je s hrbtom, obrnjenim stran, pogovarjalo rjavolaso dekle in se trudilo dvigniti ogromno in težko potovalko brez kolesc. Tretje je z velikim kovčkom in nahrbtnikom priteklo zadnjo minuto na vlak, pripravljeno, da nadaljuje pot na Poljsko, ki se je začela že v Beogradu. Skupinska dinamika, timsko delo, soočanje s stresom in vzpostavljanje komunikacije, kar je bil cilj izkustvenega treninga na Poljskem, se je pričelo že z vstopom na vlak, iskanjem pravega perona na Dunaju in s poskusom preživetja s hojo po Varšavi, ki ga je vsekakor popestrila teža prtljage.

Kdaj ste se pa vi v življenju največ naučili? Ste že pomislili ali morda celo preizkusili teorijo realizirati še v praksi? Kakšen je bil rezultat – ste znanje lažje vpeljali v svoje vsakdanje življenje, če ste ga prej preizkusili? Ta in še več vprašanj so tudi nam rojila po glavi, preden se je projekt Within outdoor na Poljskem sploh začel.

Kaj pravzaprav je učenje preko izkušenj? Izkustveno učenje je glavna metoda za delo z mladimi (Gailius, Malinauskas, Petkauskas, Ragauskas, 2013). Kaj pa je izkušnja? Je dogodek, trening, aktivnost, dogodek, avantura, poskus, projekt, seminar ali napor (Luckner, Nadler, 1997). Z namenom, da bi razvili samostojnost, kreativnost, participacijo in druge pomembne kvalitete (Gailius, Malinauskas, Petkauskas, Ragauskas, 2013), je pomembno, da imajo mladi na voljo učenje preko izkušnje. Morajo preizkusiti svojo srečo, izkusiti poraz, poiskati odgovore in se naučiti življenjskih lekcij, le-te pa naj bi implementirali vase ter v svoje vsakodnevne aktivnosti. Izkustvena metoda nam omogoča tako delo z znanjem mladih, kot tudi delo z njihovimi veščinami in odnosom do okolja, v katerem živijo. Je priložnost sodelovanja med učiteljem in učencem, z namenom okrepiti posameznikov pristop k učenju ter ga podpreti pri vnašanju sprememb na podlagi lastnih spoznanj. S tem se je soočila tudi Nika, ko se je kljub začetnim zadržkom prepustila vodenju v neznani situaciji in osebi, ki ji sprva ni popolnoma zaupala, na koncu pa je bila prijetno presenečena…

HOJA V NEZNANO

Približeval se je zadnji del našega celonočnega pohoda. Ekipa se je odločila, da bo izpolnila izziv dvourne tišine, sama sem pa temu dodala še prevezo čez oči. Torej tišina in tema. Zaupanje in vodljivost. Premagovanje strahu in zadrževanje sape. Oseba, s katero nisem imela veliko stika na treningu, se je javila, da si želi biti moj vodnik. Ideja mi, iskreno, ni bila všeč, saj sem si želela, da me spremlja nekdo, s katerim se dobro razumem. Vseeno sem sprejela izziv. Presenetilo me je, kako topla, skrbna in zaupanja vredna oseba je. Po tej izkušnji sem z njo delila svoje občutke pred izkušnjo tišine in slepote ter po njej. Povezali sva se na povsem drugačen način, kar si prej sploh nisem predstavljala, da je mogoče.

/ NIKA / DNEVNIŠKI ZAPIS / KUJANKI

Običajno je, da je v procesu izkustvenega učenja vsak v skupini v določenem trenutku postavljen izven območja udobja; da se počuti frustrirano, zmedeno, utrujeno, navdušeno ali zataknjeno. Pomembno je, da trenerji to prepoznajo in ustavijo trenutek in nudijo prostor posameznikom, da se iz določene izkušnje naučijo nekaj novega in raziskujejo svoja občutja (Luckner, Nadler, 1997). “Tudi v našem primeru so nas na koncu pohoda trenerji spodbudili k refleksiji in izmenjavi izkušenj. Vesela sem bila, da sem lahko tej osebi povedala svoje občutke. Iskren pogovor je med nama vzpostavil nov odnos” (Nika, dnevniški zapis, Kujanki). Tako kot druge udeležence, so tudi Nastjo med pohodom spremljali občutki utrujenosti in frustriranosti, saj je morala slediti skupini kljub temu, da ji noge tega niso več dopuščale…

clanek4[1]

NESKONČNA POT

Skupinski rituali, izpovedi svojih strahov, izzivov, preverjanje opreme in gremo! 1 noč. 11 ur nekje v gozdu na Poljskem. 24 neprespanih ur. 1000 insektov. Po 10-tih urah je pred mano še zadnja ura pohoda.  Čutim bolečino telesa, bolijo me rame, ki se pritožujejo nad težo nahrbtnika. Bolijo me noge, ki mi hočejo dopovedati, da ne gre več, da ne morejo več naprej. Ustavile se bodo. Nato odprem oči, kajti moram nadaljevati, z mano je vendarle skupina, vsi gredo naprej, tudi jaz grem. Utihnite, rame! Utihnite, noge! Jaz grem naprej! Zagledam neko hišo, zatem pa še tablo z napisom Kujanki. Kaj? To ne more biti res, saj sem mislila, da smo zašli na čisto drug konec sveta. A smo še na Poljskem? Ljudje v skupini so mi dali moč in upanje. Ob pogledu nanje sem dobila nov zagon, da nadaljujem pot. 

/ NASTJA / DNEVNIŠKI ZAPIS / KUJANKI

Kakor pravita avtorja Toseland in Rivers (2009) skupina povečuje izkustvo zaradi integracije univerzalne izkušnje biti človek. Človek, ki kot član neke skupine zadovoljuje potrebo in željo po družbi drugih ljudi. Skupina ima moč, ki jo lahko uporabi v dobrem in slabem, jo lahko deli ali zadržuje. Skupina ustvarja učinkovito okolje za krepitev moči, predstavlja mikrokozmos širše družbe.

clanek[1]

Prvi dan treninga smo bili na preizkušnji skupinske dinamike. Kos lesa smo morali kot skupina spraviti na sredino jezera. S šestimi vrvmi, šestimi karabini, šestimi prevezami čez oči in z ljudmi, ki niso smeli govoriti, smo s skupnimi močmi po petih urah rešili nalogo.  

/ NASTJA / DNEVNIŠKI ZAPIS / KUJANKI

Skupinsko reševanje problemov in odločanje je v povprečju bolj učinkovito kot individualno, kar se je pokazalo tudi pri nas. Prav tako je skupina običajno učinkovitejša od posameznikov pri kompleksnih, zahtevnih nalogah, ki terjajo visoko stopnjo kreativnosti (Toseland, Rivas 2009). Tudi sami smo po končni skupni refleksiji ugotovili, da je prav vsak član ekipe na svoj način prispeval k uspešnemu končnemu izidu.

Kljub temu, da se je Evelin že velikokrat srečala z refleksijo v vsakdanjem življenju, ji je le-ta po številnih presedenih dneh že pošteno presedala…

clanek3[1]

HUDIČA, SPET SEDIMO!

Po kosilu sledi še ena refleksija in jaz sem že krepko utrujena. Že pretekle tri dni neprestano reflektiramo in počasi začenjam čutiti odpor do sedenja v krogu in poslušanja ter upoštevanja mnenja vsakega od nas. Naše osebnosti so se dopolnjevale, še bolj pogosto pa križale. Nikoli si nisem mislila, da bo tak izziv uskladiti 26 različnih pogledov. V mešanici potreb, želja in ega, ki priplava na površje večkrat, kot bi si želeli, smo začeli z iskanjem skupnega jezika, kar ni bilo lahko. Vsakič znova vsak vleče na svojo stran in iz faze vljudnosti počasi prihajamo v fazo odkritega in direktnega izražanja. Všeč mi je misel, ki jo je ena izmed udeleženk izrazila na spoznavnem večeru: ”Ne želim, da bo ta teden umetna izkušnja, želim si prihajajoče dni izkusiti v vseh dimenzijah resničnosti”. S tem je želela poudariti, da je zaželeno, da si ljudje odstranimo maske, ki si jih včasih nadenemo v svojem življenju. Pogosto se je namreč zdelo, da občutja posameznikov in posameznic v skupini plujejo le med veseljem in žalostjo. Ko sem razmišljala o polnem izražanju, sem začela prevpraševati razliko med avtentičnostjo in veseljem. Biti avtentičen pomeni tudi biti odmaknjen od skupine, čutiti nelagodje, tesnobo, odpor, jezo ali strah. In pogosto se mi zdi, da v naši okolici ni prostora za ta občutja, da so odrinjena stran od sveta, v katerem je prostor le za veselje ali žalost. In čeprav se je na začetku zdelo, da bo tako tudi v naši skupini, smo proti koncu treninga prebili led in skupina je počasi zadihala v pravih barvah.

/ EVELIN / DNEVNIŠKI ZAPIS / KUJANKI

Čemu je sploh pomembno reflektirati in zakaj je refleksija tako ključen del izkustvenega učenja? Sama izkušnja še ni dovolj (Luckner, Nadler, 1997), da bi se učenje zares zgodilo. Ko posameznik doživi aktivnosti, je potreben čas, da se ozre po pretekli izkušnji in preuči videno, slišano in občuteno (Rogers, 1983). Prav proces refleksije je tisti, ki pretvori izkušnjo v izkustveno učenje (Luckner, Nadler, 1997).  Refleksija (Košir, b. d.) je ozaveščanje občutkov, mišljenja in vedenja z namenom, da smo se v prihodnje zmožni soočiti z novo izkušnjo z bogatejšim repertoarjem, da se lotevamo stvari iz višjega izhodišča.

Prav zato se je zelo pomembno večkrat vprašati: Kaj je tisto, kar je bilo zame v tem delu učenja pomembno; kaj bom »shranil_a« in prenesel_la s seboj v vsakodnevno življenje?

NEKAJ NOVEGA NAUČENO, KAJ PA SEDAJ?

Evelin, Nastja in Nika so soglasno pokimale, da je bil to eden boljših osebnih in profesionalnih treningov v njihovem življenju. Izkustveno učenje je odprlo nova obzorja, globoka spoznanja, nepozabne utrinke, frustracije in pristno veselje. To ni bil zgolj 9-dnevni preizkus fizične vzdržljivosti in iskanja sebe v skupini. Bila je priložnost opazovati sebe znotraj življenja v skupnosti, ki se bo zares pokazalo šele, ko se bo vsaka vrnila v svoje domače okolje. Poleg vsega tega pa so pridobile nekaj, kar je nenadomestljivo; številne refleksije, odkriti pogovori o šibkih točkah in težavah, deljenje srečnih trenutkov, ure smeha, iskrene povratne informacije in to, da so si upale biti ranljive, je med njimi ustvarilo čudovito prijateljstvo. Z upanjem, da bo v Sloveniji izkustveno učenje na prostem postalo del vsakdanje prakse, se tri še pred kratkim dekleta, ki so se komaj poznala, pripravljena preplesti moči in ideje ter nekaj doprinesti okolju, v katerem bivajo.

NIKA SEDMAK / NASTJA KIKEC / EVELIN RADULOVIĆ

VIRI IN LITERATURA

  • Gailius, Ž., Malinauskas, A., Petkauskas, D., Ragauskas, L. (2013) Handbook for people working with youth groups. 2013
  • Košir, K. (b.d.) Vrednotenje lastnega pedagoškega dela.
  • Luckner, J. L., Nadler, R. S. (1997). Processing the experience: Strategies to Enhance and generalize Learning (second edition). Kendall/Hunt books. United Stated of America.
  • Rogers, C., Freiberg, H. J.  (1983). Freedom to learn (third edition). Prentice hall, Inc. Upper Saddle River. New Yearsey.
  • Toseland, R. W., Rivas, R. F. (eds.) (2009). An Introduction to Group Work Practice. Boston, New York: Pearson Education, Inc., 1-127

Podobne novice

Mladi zmaji za (naj)lepšo Ljubljano

Mladi zmaji se tudi v letošnjem letu pridružujemo mestni, spomladanski, okoljski akciji “Za lepšo Ljubljano”, ki tradicionalno poteka ...

druženje

21. 3. 2023 Veronika Vižintin

Napovedujemo: Mednarodna konferenca Mladost (je) ni norost – v odnosih smo ljudje

Mladi zmaji v sodelovanju z Nacionalno agencijo MOVIT – Zavodom za razvoj mobilnosti mladih pripravljamo že četrto mednarodno konferenco o ...

mednarodno

6. 10. 2022 Ema Špan, Maja Majcen

Anže Šmalc: Zarota

Od petka, 19.8.2022, je v galeriji Portal 27778 na ogled razstava umetnika Anžeta Šmalca, z naslovom Zarota. Umetnik nam je, že pred samo ...

druženje | umetnost

29. 8. 2022 Maruša Uhan

Festival Biti mlad je zakon! 2022

V petek, 26.8.2022 smo za Bežigradom izvedli že 13. poulični festival Biti mlad je zakon. Na festivalu si lahko našel vse – od športa, ...

druženje | glasba | šport

30. 8. 2022 Ema Špan

Sleepover na busih

Letošnje poletje smo prvič 24 ur preživeli v družbi naših najljubših avtobusov – MMC Ljuba in Drago in SC Borc. Aktivnost je potekala na ...

druženje

30. 8. 2022 Evelin Radulović

Utrinki s poletne avanture 2022

Za nami je še ena uspešno izvedena poletna avantura, polna novih znanj, poznanstev in dogodivščin. Skupno je privabila 543 mladih med 10. in 29. ...

druženje | počitnice

5. 9. 2022 Denis Mauko

Čustvovanje skozi ustvarjanje

Novo šolsko leto tvoji vsakodnevni izzivi pa ostajajo isti? Nisi čisto prepričan-a kaj bi s sabo in kako se lotiti tega občutka, ki ga nosiš v ...

druženje

6. 9. 2022 Daša Štrbenc

Sanjaj svoje mesto z Mestnim inkubatorjem

Prvi šolski dan je vsako leto prav poseben dan. Mladi zmaji smo ga izkoristili za druženje in posvet v družbi Idejalistov – udeležencev ...

druženje

8. 9. 2022 Mestni inkubator

Mladi zmaji na sejmu narava zdravje

Mladi zmaji smo se na letošnjem sejmu Narava Zdravje predstavili z mobilnim mladinskim centrom Ljuba in Drago in sicer na povabilo mesta in v okviru ...

druženje

29. 9. 2022 Evelin Radulović

Voziš trajnostno? Voziš varno?

Za nami je Evropski teden mobilnosti – priložnost, s katero lahko mesta pokažejo svoja prizadevanja za varstvo okolja. Vsakega septembra lahko v ...

druženje

30. 9. 2022 Evelin Radulović

Sodelovali smo na evropski živi knjižnici v Valenciji

Mladi Zmaji smo se med 25. in 29. septembrom udeležili dogodka “European Living Library”, ki je z izvedbo žive knjižnice potekal v španski ...

mednarodno

4. 10. 2022 Marko Taljan

Šiška rulz – Šiškarski festival ob pričetku novega šolskega leta

Namen tri dnevnega festivala ˝Šiška rulz˝ je mlade pozdraviti in jih aktivno pospremiti v novo šolsko leto 2022/2023. V treh dneh bomo ...

druženje | film | prostovoljstvo

26. 8. 2022 Nina R. Orlić

  • Mestna občina Ljubljana
  • Zelena prestolnica Evrope
  • Mesto literature
  • Urad RS za mladino
  • Mreža MC LJ

Dostopnost spletišča

  • Navigacija
    s tipkovnico

Bljižnjice s tipkovnico

  • Ctrl+U Prikaže možnosti dostopnosti
  • Ctrl+Alt+K Prikaže kazalo strani
  • Ctrl+Alt+V Skoči na glavno vsebino
  • Ctrl+Alt+D Vrne se na domačo stran
  • Esc Zapre pojavno okno / meni
  • Tab Premakne fokus na naslednji element
  • Shift+Tab Premakne fokus na prejšnji element
  • Enter Potrdi/klikne fokusiran element
  • Preslednica Označi/odznači potrditveno polje